-moz-border-radius-bottomright: 50px; border-bottom-right-radius: 50px; }

SelamaT DaTang!

Monday 13 January 2014

Interview- Aexon Mobbil Scholarship

Assalamualaikum! hyep! Hari ni nak share dengan korang tentang pengalaman kmi masa interview scholarship Aexon mobbil.. Okay, this is an AWESOME interview!


Interview ni dibuat kat JW Marriott, KL..  Ni laa rupa diaa.. Untuk orang yang tak biasa dengan KL ni memang boleh sesat.. Macam aq lah.. hahaha

Haa.. Tadaaa.. Ni dalam dia.. Patut la harga sewa bilik hotel ni mahal gilaa.. padan laa dengan rupa dia kan.. :)
Okay.. First, dia ada personality test.. 70 soalan dalam masa 15 minit.. Jawapan dia ada yes or no jaa.. alahhh.. pasal diri korang je pun..  boleh punyaa.. 

2nd test adalah math test.. haaa.. yang ni pening tahap INFINITY.. sebabnya soalan dia ada yang level SPM dan Pre-U.. So, memang tough.. sapa yang really genius laa boleh jawab.. Eh, lupa pulak, test ni tak boleh guna kalkulator.. So, guna laa tangan dengan otak korang jaa. :)

3rd test adalah english test.. dia tulis essay lah.. Tapi, bagi aq macam tulis diari pun ada test ni.. ahha.. semua pasal diri korang.. kalau tak silap question dia tanya,
-akademik dan koko korang yang bolehkan korang dapatkan tempat dekat top ranked universiti, (kira intro lah)
-Apa yang korang bagi balik kat Aexon Mobbil lepas korang study kat US
-Apa yang korang paling excited dan takut masa study kat US nanti
-lagi 1 tak ingat lah.. tapi, lebih kurang tu laa..

Kemudian, ada break untuk lunch dan prayer time..

Kitaorang lunch kat Starhill.. Bangunan ni bersambung dengan JW Marriott tadi.. Masa kitaorang turun makan, ada orang yang guide.. tapi bila lepas makan, nak pergi  surau, kitaorang dah LOST! hahahaa.. macam2 orang kami tanya, tapi still lagi lost.. bila dah jumpa surau, then nak balik ke tempat interview, okay, sekali lagi LOST!! HAHAHA.. tak paa.. semua orang kat situ OPTIMISTIK.. ada yang kata, "tak paa.. kalau tak sesat, tak belajar".. ada yang kata "tak paa.. kita boleh cuci mata" macam2 laa.. hahaha

Petang tu baru ada interview.. One to one dan group discussion.. Guess what? orang yang interview aq tu orang US, nama dia Brian kalau tak silap.. ohh! dia sangat friendly dan comel.. ahhahaa.. tapi, bila dia start cakap, haa tu diaaa.. punya lajuuu.. sat aq paham,sat tak paham.. Tapi, nama pun interview, muka kena CONFIDENT macam paham laa kan..  Alhamdulilah la, question yang dia tanya tu aq paham.. Yang intro2 tu ja aq blur..

Group discussion ada 5 orang dalam 1 group.. tajuk dia, kenapa Aexon Mobbil patut bagi korang 1 million scholarship untuk study kat US.. pandai2 laa goreng..  hhaha.. suasana kali ni beza sangat dengan interview UTP dulu sebab kat Interview Aexon Mobbil ni, korang akan jumpa budak2 yang pandai, yang fluent english, yang confident, dan yang paling aq suka yang friendly.. Kebanyakannya budak MRSM dan SBP..  So, agak terasa humble di situ sebab aq sekolah biasa jaa.. Anyway, tak kenal maka tak cinta.. seronok sangat kawan degan diorang especially liyana, izzati,amira, anas, husna, aida...ada budak terangganu yang pkai spect tu.. tak ingt nma dia.. sorry.. aaaa.. (yang tu ja la yang aq ingat)

Dapat ke tak, tu lain cerita, sebab scholarship ni sangat2 competitive.. Brother Aexxon Mobbil tu cakap diorang nak 4-5 orang je untuk scholarsip ni out of 130 yang Shortlisted.. Dah la, kwan2 semua yang datang tu awesome.. Apa2 pun, Experience  interview ni lagi worth kan?? sebab experience tak boleh dibeli guna duit?? Wish me luck.. :D










3 comments:

  1. Wahh, bidang apa yang dia tawarkan nak sambung belajar nanti ??

    ReplyDelete
  2. Engineering and geoscience.. Naz nak sambung apa nanti?

    ReplyDelete
  3. Ouh, bidang tersebut macam tak minat ja. Now, naz dah fix dengan decision naz kowd. Nak ambil medic and I'll try my best to be a doctor one day. amin :)
    #But honestly, masih ragu2 kadang-kadang. hurmmm~

    ReplyDelete

AdE koMeN?? TuLiS JeW.. sedIa MenErima ApE pon.. :)